Sunday, April 10, 2011

Smart Weapon BGM-109 Tomahawk

Tomahawk yang dilancarkan dari kapal selam untuk melumpuhkan sistem pertahanan udara Libya.

  1. Pencabulan ke atas Libya oleh tentera Amerika Syarikat bersama-sama sekutunya Britain membuatkan isu senjata pintar @ Smart Weapon jenis BGM-109 Tomahawk menjadi buah mulut di kalangangan mereka yang meminati industri atau perkembangan pertahananan. Teman juga tidak terlepas dari mendapat maklumat dari pensyarah teman yang telah berkhidmat dalam TUDM selama lebih 20 tahun.
  2. Di sini teman akan cuba kongsi apa yang teman tahu mengenai senjata pintar @ Smart Weapon BGM-109 Tomahawk. Apa yang teman tahu, Smart Weapon dilengkapi dengan Global Positioning System (GPS) yang berperanan mamacu atau menunjukkan sasaran. Dengan adanya system GPS ini, arah sasaran boleh diubah walaupun BGM-109 Tomahawk telah dilancarkan.
  3. Teman juga lihat tujuan BGM-109 Tomahawk dilancarkan ke atas lebih 20 sasaran untuk melumpuhkan sistem pertahanan udara Libya yang menyebabkan Air Defence dan Air Traffic Libya gagal berfungsi untuk mengesan dan menangkis serangan tentera-tentera bersekutu.
  4. Penghasilan 1 unit BGM-109 Tomahawk memakan kos secara kasar $736000 USD ataulebih kurang RM 2.35 juta. Itu baru satu unit tapi yang digunakan di Libya adalah sebanyak 112 unit. Fuhhhh!!!Betapa mahalnya kos untuk memiliki dan mengendalikan tomahawk ni. Sejauh manakah negara-negara membangun mampu memiliki Smart Weapon jenis BGM-109 Tomahawk

P/s : Malaysia juga tak kurang hebatnya. Kita juga memiliki sejenis Smart Weapon jenis Harpoon. Smart Weapon ini merupakan Air to Ground Missile (AGM) yang bernilai $ $474,609 USD atau RM 1.53 juta. Tambahan pula, kita juga bakal memiliki pesawat pejuang baru iaitu F/A-18 Hornet E/F. Makin cemburulah’JIRAN’ kita di selatan Tanah Air. Kita lihat apa yang mereka akan beli.


No comments:

Post a Comment