Monday, September 24, 2012

Perbarisan Tauliah Masuk Padang!!!!!!

“korang selalu pagi-pagi kawad kan?”

“korang mesti ada latihan kawad tiap-tiap harikan?

Dua soalan yang selalu saja di kemukakan oleh kebanyakkan kawan-kawan awam kepada kita selaku seorang soldadu. Yang menjadi persoalan sekarang, kenapa mesti KAWAD!!!!!!!..dalam fikiran mereka mesti KAWAD,KAWAD dan KAWAD. Kalau askar je mesti kawad. 

Kawad sudah menjadi satu perkara yang sinonim dengan tentera, tapi ramai diantara kita yang terlepas pandang berkaitan dengan kawad. Di sebelah pihak kita pula, kawad itu adalah sesuatu yang membosankan. Cuba kita renung kembali semasa tahun-tahun awal kita sebagai pegawai kadet. Bila masuk UPNM sahaja kita akan di sajikan dengan latihan kawad. Mengapa???????

Kawad adalah satu latihan untuk mengubah seseorang daripada seorang civilian kepada seorang askar. Pernah tak kita terfikir kenapa latihan tu menjadi subjek utama semasa kita mula-mula masuk askar???? kalau dalam rekrut pun , latihan yang sama akan diberikan.Di dalam latihan kawad, secara kita tidak sedar, ia mengajar kita apakah itu makna disiplin, apakah makna co-operation, melatih kita menjadi seorang pemimpin dan juga melatih kita sebagai seorang yang mengikut arahan. Kita ambil contoh yang pertama, DISIPLIN. 

Melalui latihan kawad, disiplin dapat di bentuk. Disiplin yang pertama adalah pakaian. Kasut mesti mahu kena kilat, bak kata orang, kalau kereta BMW tu lawa tapi tayar tak pergi cuci, memang nampak macam haram . Sama juga dengan tentera, kalau baju dah kemas tapi kasut tarak kilat,memang nampak tak smart. Baju lak mesti nak kena iron, lengan tu kalau nak sharp mesti leh luka punya kalau kena jari. Macam tu la perumpaan jurulatih dan juga senior kita masa tahun asas dulu. Aksesori lak kena setting betul-betul. Salah skit je, tak kena star jump, maybe kena push up. So dari situ disiplin pemakaian kita telah di bentuk. 



Kalau cerita pasal co-operation lak tak payah nak cakap la. Asal hentak kaki tak sama je, mula lah dengar ceramah dari jurulatih. Dalam masa yang sama juga, masa jalan mesti nak kena hanyun tangan tu,hentak kaki mesti mau paras. Kalau boleh diorang(jurulatih) nak kita angkat kaki sampai ke dada. Tangan tu 90 darjah kehadapan dan kebelakang. Tumit lak nk kena pacak. kalau seret-seret sakit gak telinga mendengar. Kalau jalan lak nak kena dressing ke kanan. Mesti nampak lurus. Semua tu akan dilakukan dalam keadaan yang terpaksa. Tak sama je,ulang balik. Tak sama je kena dengar diorang membebel. Tapi kalau kita tengok secara positif, hanya dengan cara tu je nak membentuk co-operation diantara kita. Mesti dalam keadaan tertekan dan hukuman. Lagi-lagi kalau tengah panas terik,,Pergghhhh mendidih otak berjemur tengah panas tu. Nak lap peluh pun curi-curi je hehehe.

Satu perkara yang kita mesti tahu berkaitan dengan latihan kawad. Sebenarnya latihan kawad ni membentuk Leadership. Hanya dengan cara ini kepimpinan boleh dibentuk. Contohnya, kalau kita jadi incharge dalam satu-satu kumpulan. Kita akan di ajar untuk memberi command dalam suara yang lantang. Kalau suara slow je memang makan pelempang la dengan jurulatih. Kat sini sebenarnya, mengajar kita untuk menjadi seorang yang confidence untuk memberi arahan. Kepada sesiapa yang takde keyakinan diri untuk bercakap kat depan, rajin-rajin la untuk menjadi incharge. Yang machaee-machaee dalam baris lak, nak tak nak ,kena ikut je arahan. Orang bagi baris sedia, diorang kena sedia. IC bagi ke kanan lurus, diorang ke kanan lurus. Begitu juga kalau kena hentak kaki dan sebagainya. Kawad ni secara tak sedar banyak mengajar kita untuk menjadi seorang askar. That is why, dak-dak civilian ni fikir, kalau askar je mesti kawad, padahal takde pun kita hari-hari training. Even tak hari-hari training pun, tapi setiap hari kita akan berhadapan dengan kawad. Kalau baris pagi tu ada kaitan dengan kawad. Nak berjalan dalam kumpulan pun nak kena berkawad. Senang kata memang akan berkawad la tiap-tiap hari.hehehe


Tapi sebenarnya ada sesuatu yang manis berkaitan dengan kawad…kalau kita dilahirkan dalam tentera dengan latihan kawad, begitu juga kalau kita nak tamat. Even kalau Panglima-panglima nak pencen pun akan ada orang kawad untuk dia. Tapi apa yang nak saya katakana disini lebih kepada kita sebagai seorang kadet. Selama 4 atau 5 tahun kita bergelumang dengan kehidupan kita menjadi seorang kadet. Bermula dari latihan keyakinan diri di pulpak(walaupun saya tak pergi huhuhu), latihan pra CIW dan final CIW,seterusnya latihan pra CW dan final CIW.. dan kepada navy people yang training kat KDSI dan juga turut terlibat dengan final CW, Akhirnya kita semua akan bersama-sama dalam PERBARISAN PENTAULIAHAN untuk melayakkan kita menjadi seorang pegawai tentera. Kalau di ingat kembali, rasa macam kejap je masa berlalu. Kini hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Selama sebulan kita menjalani latihan kawad, akhirnya masa yang di tunggu-tunggu hampir tiba. 

Jadikan pada hari itu adalah hari yang paling bermakna dan kita sama-sama buktikan kepada ibubapa, jurulatih-jurulatih, pegawai-pegawai, OC,CI, komandan , Naib Canselor, pensyarah-pensyarah,junior-junior, YDP Agong dan kepada semua sekali, bahawa kita mampu memberikan persembahan yang paling terbaik sekali dalam sejarah UPNM. Ingat kembali saat-saat kita mengharungi latihan ketenteraan disini terutama sekali latihan kawad yang terakhir bagi kita sebagai seorang kadet. Jangan jadikan ianya sesuatu yang sia-sia dan tidak bermakna. Selepas ini tiada lagi peluang kedua atau ketiga. Kita akan abadikan detik ini hanya sekali sahaja dalam hidup kita. Dan selepas ini juga kita baru sahaja melangkahkan kaki kita yang pertama dalam kehidupan sebenar ketenteraan. 

Di saat MC melafazkan “Perbarisan Tauliah Masuk Padang”
Di saat advance call telah di bunyikan
Dan ketika hukuman “BARIS!!!! dari KIRIIIII CEPAT JALAN!!!!!!!” di laungkan 
BERMULALAH SEGALA-SEGALANYA………..

credit to : Kapt Khairul Fakhzan bin Zainol Abidin (3010906)

No comments:

Post a Comment